GRNR kiest aannemer KWS Infra B.V. voor reconstructie IJsselmondse Knoop
De Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) gaat samen met KWS Infra B.V. de werkzaamheden van de reconstructie van de IJsselmondse Knoop voorbereiden. KWS had in de aanbesteding de aanbieding met de beste prijs-kwaliteit verhouding. Met KWS wordt een bouwteamovereenkomst gesloten.
“We hebben in de aanbesteding gevraagd om met ons mee te denken over planning, duurzaamheid en communicatie. We hebben een hoge ambitie op deze drie punten en KWS heeft laten zien daar een belangrijke bijdrage aan te kunnen leveren.” Aldus Marco Veth, projectmanager bij de GRNR. “Het bouwteam gaat nu aan de slag om de daadwerkelijke reconstructie voor te bereiden door het opstellen van een uitvoeringsontwerp. KWS krijgt vervolgens in principe ook de opdracht om het werk uit te voeren.”
Bouwteam
Het bouwteam is een samenwerkingsmodel waarbij KWS en GRNR gezamenlijk werken aan het uitvoeringsontwerp van de IJsselmondse Knoop. Door deze vorm van samenwerken kan tijdens het ontwerpproces gebruik worden gemaakt van de kennis van de markt. GRNR heeft met deze contractkeuze veel invloed op het gewenste resultaat. Door dit samen te doen, kunnen de juiste afwegingen in de uitvoeringsrisico’s gemaakt worden. Dit heeft een positief effect op de prijs, doorlooptijd en kwaliteit van de renovatie van de IJsselmondse Knoop.
In januari 2021 levert het bouwteam het uitvoeringsontwerp voor de IJsselmondse Knoop op. De werkzaamheden aan de reconstructie starten in het voorjaar van 2021. De nieuwe IJsselmondse Knoop is volgens planning klaar eind 2022.
IJsselmondse Knoop
De IJsselmondse Knoop is de ontsluiting van het bedrijventerrein Dutch Fresh Port, waar Nieuw Reijerwaard deel van uitmaakt, op de snelweg A15. Bij de reconstructie van de IJsselmondse knoop wordt de Verbindingsweg aangesloten op de kruising met de Dierensteinweg en de IJsselmondse Randweg. De Verenambachtseweg krijgt een nieuwe kruising met de Verbindingsweg. De wegen worden voorzien van meer opstelstroken en tevens worden twee onderdoorgangen gemaakt voor het veilig kruisen van het fietsverkeer.
Duurzame renovatie
KWS wil in het project een reductie van circa 50% van de CO2- en stikstofuitstoot bereiken. Dit willen ze onder andere bereiken door minder brandstofverbruik, meer inzet van elektrisch materieel en met oog voor de biodiversiteit bij de inrichting van het terrein.
Foto: Gert-Jan Metselaar, directeur GRNR en Pieter Ahsman, directeur KWS Infra B.V., met de ondertekende bouwteamovereenkomst bij de IJsselmondse Knoop. Zij hebben vandaag de bouwteamovereenkomst voor de reconstructie IJsselmondse Knoop ondertekend.
Comments
This post currently has no comments.