Een reactie op onveilige situaties, deel 2.
door onze politiek redactie:
Jilles Soffree van de PvdA Ridderkerk had vragen gesteld over meldingen van onveilige situaties.
Dit leidde mede tot een uitleg hoe er wordt gehandeld wanneer er sprake is van defecte straatverlichting.
Twee keer per jaar vindt er een visuele controle van de verlichting plaats.
Eén keer in oktober, dus vóór aanvang van de donkere dagen en één keer in maart/april wanneer de donkere dagenperiode voorbij is.
Waar mogelijk worden defecte lampen per direct gerepareerd.
Daar zijn twee uitzonderingen op, namelijk als er ondergronds wat moet gebeuren (dan is de gemeente afhankelijk van Stedin) en wanneer de gemeente afhankelijk is van de levertijd van materialen door anderen.
Sommige materialen moeten van anderen komen en ten tijde van corona is gebleken dat daarbij soms aanzienlijke vertragingen zijn ontstaan.
Het mag duidelijk zijn dat het aantal meldingen van defecten toeneemt naarmate de dagen korter worden.
De gemeente streeft ernaar om een dergelijke melding binnen vijf werkdagen in behandeling te nemen.
Daar ziet of merkt de melder op dit moment niets van, vandaar dat er nu ook wordt gewerkt aan een nieuw meldingssysteem, waarbij de melder de melding en de status daarvan kan volgen.
Het ligt in de bedoeling dit systeem in de loop van 2021 operationeel te hebben. Uiteraard volgt daarover nog een publicatie.
Indien de verlichting in een hele straat of wijk defect is, wordt er door Stedin per direct actie ondernomen.
De gemeente is niet voornemens de doorlooptijd in het kader van het donkere dagenoffensief te verkorten, zij vindt het namelijk een acceptabele doorlooptijd.
Daarnaast wordt er door de politie extra gesurveilleerd in de wijk.
Comments
This post currently has no comments.