Achter de schermen van de Maastunnel
door Hans Muntz
Altijd al eens willen kijken achter de schermen van de Maastunnel? Ridderkerker Henk Stroeve is één van de vrijwillige gidsen die, als lid van het Gilde Rotterdam, u meeneemt in één van de oudste afgezonken tunnels van de Wereld.
De Maastunnel is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. Op 15 juni 1937 begon de gemeente Rotterdam met de bouw van de Maastunnel. Het was een groot project, want de tunnel die onder water gaat, was niet alleen de eerste in Nederland, maar ook de langste van Europa. Ondanks dat Nederland bezet was door Duitsland, is het project toch afgerond op 14 februari 1942. Regelmatig kunnen bezoekers achter de schermen kijken en zien hoe de techniek eruit ziet. Er wordt een bezoek gebracht aan de ruimte waar de grote ventilatoren staan, de schakelruimten en de techniek onder de roltrappen van de fietserstunnel. Je moet wel goed ter been zijn tijdens de anderhalf uur durende tour door het ruim tachtig jaar oude Rijksmonument.
Henk Stroeve is één van de vrijwilligers, die in dienst van het gilde Rotterdam, regelmatig te vinden is bij en in de Maastunnel. De oud politieman was ruim 40 jaar werkzaam in de grote havenstad en weet bijna elk hoekje en steegje. Na zijn pensionering is zijn interesse voor de geschiedenis van de stad nog groter geworden. Toen zijn dochter in 2017 projectleider werd bij de renovatie van de tunnel was een link gauw gelegd. De techniek van het bouwwerk in samenhang met historie zijn dingen die Henk wil overbrengen aan bezoekers uit binnen en buitenland. Niet alleen ter plaatse, maar ook tijdens lezingen. Henk vertelt dat de Maastunnel is gebouwd volgens de afzinkmethode en bestaat uit negen afgezonken delen. In de tunnel bevinden zich naast elkaar twee buizen voor gemotoriseerd verkeer, met een doorrijhoogte van 4 meter, en twee boven elkaar gelegen buizen voor fietsers en voetgangers, bereikbaar via houten roltrappen. Het gebruik van bromfietsen is in de Maastunnel verboden in verband met de ventilatie. De fietstunnel staat ook bekend om zijn steile roltrappen. Vroeger gebeurde hier nogal eens ongevallen maar sinds er toezichthouders zijn gaat het redelijk goed.
In november is het weer de “Maand van de Ondergrond”. Deuren worden geopend die normaal gesloten zijn van bascule kelders, rioolgemalen en tunnels. Ook de Maastunnel is dan geopend voor bezoekers. Meer hierover via de gemeente Rotterdam (Maand van de Ondergrond | Rotterdam.nl) en het Gilde Rotterdam (https://gilderotterdam.nl/).
Comments
This post currently has no comments.