Real-time digitaal overzicht versnelt afhandeling vertraagde Suez-schepen in Rotterdamse haven
Als gevolg van de stremming van het Suezkanaal hebben veel zeeschepen vertraging opgelopen. Omdat schepen vertraagd en kort achter elkaar arriveren in Rotterdam, zijn er veel verschuivingen in de planningen. Daardoor bestaat er bij marktpartijen veel onduidelijkheid over de verwachte aankomst van schepen.
Om transporteurs, verladers en andere marktpartijen actueel inzicht te bieden in de aankomsttijden van schepen hebben Havenbedrijf Rotterdam, dochteronderneming Portbase en vijf deepsea terminals* een real-time digitaal overzicht van aankomsttijden ontwikkeld op www.portbase.com/suez.
Als enige gebaseerd op terminal planningen
Transporteurs, verladers en eindontvangers van goederen kunnen vanaf vandaag vroegtijdig zien wanneer welke schepen gepland zijn om in Rotterdam behandeld te worden. Het overzicht op de website van Portbase is uniek omdat het marktpartijen in één centraal overzicht rechtstreeks inzicht biedt in de terminalplanningen van alle deepsea terminals in de haven van Rotterdam. Daardoor biedt deze website de meest betrouwbare informatie over aankomst van schepen in de haven van Rotterdam.
Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam: “We staan onze klanten graag ten dienste met digitale oplossingen. Vervoerders die containers moeten ophalen uit de haven van Rotterdam kunnen met behulp van dit real-time digitale overzicht ruim voordat het schip de haven van Rotterdam bezoekt reeds voorbereidingen treffen. Dat kan de vlotte afhandeling van containers bespoedigen, zeker van de lading die nu later aankomt in Rotterdam als gevolg van de stremming van het Suezkanaal. Deze dienstverlening toont de meerwaarde aan van het delen van data voor de gehele logistieke keten”.
Accuraat, betrouwbaar en vrij toegankelijk
Transporteurs, verladers en eindontvangers van containers baseren zich bij voorkeur op een terminal planning omdat die de meest betrouwbare en actuele informatie biedt. De website is voor iedereen gratis toegankelijk, werkt zonder inlog en kijkt verder vooruit dan andere traceerwebsites. Die bieden doorgaans maximaal 48 uur vooruit inzicht en zijn minder betrouwbaar omdat zij geen toegang hebben tot de terminal planning. Bezoekers van de website kunnen er ook informatie vinden over traceermogelijkheden nadat lading is gelost in de haven van Rotterdam.
Vooralsnog wordt de real-time online service aangeboden tot en met 9 mei.
*Alle deepsea terminals in de haven van Rotterdam participeren in deze samenwerking: APMT (terminals 1 en 2), ECT (Delta en Euromax terminals), en RWG.
Comments
This post currently has no comments.